DOBRODOŠLI NA WEB-STRANICE UDRUGE "PRSTEN"
Udruga bosanskih Hrvata "PRSTEN" vodeća je, nepolitička i neprofitna Udruga u Hrvatskoj za promicanje i zaštitu tradicije, kulture, gospodarske suradnje, druženja i humanitarnog djelovanja Hrvata u Republici Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, s ciljem očuvanja temeljnih vrijednosti i jedinstva hrvatskog naroda i njegova prosperiteta. Organizirana je kao nevladina, nepolitička, neprofitna organizacija, a financira se članarinama, sponzorstvima i donacijama dobrih ljudi.

 
 
 
 
Prsten Skip Navigation Links

ožu
19

Kako tuđe mišljenje postaje – moje?

U organizaciji Foruma mladih 18. ožujka 2015. godine  prof. psihologije Jozo Dubravac održao je u prostorijama Udruge Prsten predavanje na temu ”Medijsko carstvo: kako tuđe mišljenje postaje – moje“

 


  Većina je ljudi danas svjesna da mediji imaju veliku moć na formiranje stavova i mišljenja ciljanih skupina. Poznato je da novinari mogu ”stvoriti nekoga“, ali i uništiti karijeru i posao uspješnim osobama. Političari koji su na meti neprijateljski raspoloženih novinara prikazuju se kao ”lopovi“, ”zlostavljači” ili nešto sasvim treće... Na temelju dobivenih informacija u društvu se razvija pozitivno ili negativno mišljenje, te se stvara prostor za manipulaciju i zloporabu novinara.
No, koliki je zaista utjecaj medijskih kuća i informacija koje se serviraju društvu i kako one utječu na živote pojedinaca, u 60-ak minuta predavanja odgovore na ova pitanja pokušao je sažeti prof. psihologije Jozo Dubravac. Stručnjaci, navodi predavač, razlikuju dva tipa percepcije: brzu i automatsku i misaoni proces koji se temelji na pažljivom opažanju i analizi konteksta. Autor najmlađe dvoprocesne teorije Daniel Kahneman objašnjava komplementarno djelovanje dviju vrsta procesa: automatskih ili heurističkih sustava procesiranja (pretežno su nesvjesni i implicitni) i kontroliranih ili sustavnih procesa obrade informacija (pretežno su svjesni i eksplicitni). Ona djeluje tako da kada je čitatelj zainteresiran za neku temu sklon je analizi i razmišljanju, dok teme koje ga ne zanimaju automatski prihvaća i pod većom je sugestijom davatelja informacija.   


U Hrvatskoj bi novinari trebali raditi u skladu s člankom 38. Ustava RH, Zakonom o medijima,  načelima Kodeksa časti koji je usvojilo Hrvatsko novinarsko društvo i prema kojem su dužni: ”iznositi točnu, potpunu i provjerenu informaciju. On kritički prosuđuje izvore informacija i u pravilu ih navodi (...) ali za objavljeni podatak snosi odgovornost. (...) novinar je dužan poštovati etiku javne riječi (...) te uvažavati čast, ugled i dostojanstvo osoba ili skupina s kojima polemizira.” U slučaju objave netočne informacije članak 29. Kodeksa propisuje: ”svatko tko je izravno ili neizravno, stvarno ili potencijalno oštećen objavom te informacije ima pravo na ispravak. Stajalište novinara i stajališta drugih osoba prenesena u novinarskom prilogu ne podliježu pravu na ispravak.“
Oštećena pravna ili fizička osoba ima pravo na ispravak netočne ili nepotpune informacije ili na odgovor na objavljenu informaciju koji je zakonski propisan.


Pokazni primjer može li se popraviti šteta nanesena osobi objavom negativne vijesti, koliko su demanti uspješni i učinkoviti demonstrirao je rezultatima istraživanja koje je dobio u suradnji s prof. dr. sc. Damirom Ljubotinom s Filozofskog fakulteta na uzorku od 270 osoba.
- Rezultati su pokazali da je učinkovitost ispravka najveća kada ga daje sam autor negativne informacije (novinar), a najmanja kada ga daje osoba na koju se negativna informacija odnosi. Također samo poricanje iznesenih negativnih informacija manje je efikasno od ispravka u kojem su o osobi iznesene i neke nove pozitivne informacije – kazao je prof. Dubravac.
Nakon stručnog dijela izlaganja ove zanimljive teme među članovima se razvila živa rasprava o pisanom novinarstvu u Hrvatskoj, zašto se čitateljima, slušateljima i gledateljima pripremaju uglavnom negativne i loše vijesti, dok se o dobrim stvarima rijetko piše. Mnogi su komentirali kako kontrolirano slušaju vijesti jer bi u suprotnom bili pod velikim pritiskom negativnih vijesti. Razgovaralo se o hiperprodukciji tzv. žutila i zabavnih emisija koje pišu vijesti upitne istinitosti, ali i komunikaciji općenito.
Poslije predavanja mladi su u druženju nastavili razgovor o temi koja je izazvala veliko zanimanje.

 |    Ispis stranice


Tagovi:    

blog comments powered by Disqus
 
 

Kontaktirajte nas:
Udruga bosanskih Hrvata "Prsten"
Ulica grada Vukovara 235
10 000 Zagreb
tel: +385 1 6133 788
fax: +385 1 6133 797
web: www.udruga-prsten.hr
e-mail: prsten@udruga-prsten.hr
Osnovni podaci:
OIB: 92653606230
Matični broj: 2005557
ŽIRO RAČUN:
Hrvatska poštanska banka d.d.
IBAN: HR0323900011100328241
VALUTA: EUR
Linkovi

Sva prava pridržana © Copyright 2008-2015 | Datum zadnje izmjene: 23.01.2015. |  Razvoj i podrška:  IN2 d.o.o.